Wózek widłowy. Jaki sprawdzi się zimą?

Jaki wózek widłowy będzie dobry zimą? fot. Still

Jak wyposażony powinien być wózek widłowy, aby bez problemów można było wykorzystać go do pracy także w niskich temperaturach?

Utrudnione manewrowanie na śliskiej powierzchni, gorsza widoczność spowodowana opadami śniegu i konieczność przebywania w niskich temperaturach – zima bywa prawdziwym wyzwaniem dla operatorów wózków widłowych. Niedostosowanie pojazdów  do specyfiki pracy w warunkach zewnętrznych może być przyczyną niebezpiecznych wypadków, szybszego zużycia sprzętu a nawet awarii. Dlatego tak istotny jest przemyślany wybór floty oraz uzupełniającego osprzętu.

Wśród dostępnych na rynku rozwiązań w zimowych warunkach najlepiej sprawdzą się modele wózków widłowych z napędem na przednie koła, który zwiększa sterowność na śliskich powierzchniach oraz ułatwia pokonywanie ośnieżonych podjazdów.

Praca w niskich temperaturach oznacza konieczność używania zimowych płynów i olejów hydraulicznych. Ich formuła dzięki mniejszej lepkości nie blokuje tłoków, ułatwiając rozruch silnika. W przypadku zalegającego śniegu, zalecane jest także stosowanie specjalnie przystosowanych do opon widlaków łańcuchów tekstylnych lub stalowych. Konstruktorzy wózków widłowych, aby zapewnić odporność poszczególnych elementów na działanie niskiej temperatury i wilgoci, zabezpieczają maszyny specjalną powłoką lakierniczą oraz stosują dedykowane do warunków chłodniczych rozwiązania, takie jak wyjątkowo wytrzymała sprężyna dyszla i ogrzewanie płytki elektroniki dyszla.

Niemniej istotne jest zapewnienie operatorowi komfortowych warunków pracy w niskich temperaturach i przy utrudnionej widoczności. Warto więc zainwestować w sprzed z ogrzewaniem kabiny oraz tylnej szyby. Dodatkowymi udogodnieniami są także dostępne w opcjonalnym wyposażeniu wycieraczki, odtwarzacz CD i ogrzewanie fotela.

Regularne przeglądy

Wybór floty przystosowanej do pracy w niskich temperaturach musi iść w parze z odpowiednią konserwacją i określonym postępowaniem ze sprzętem. Regularne sprawdzanie stanu ogumienia oraz przeprowadzanie przeglądu technicznego jest podstawą zapewnienia bezpieczeństwa pracy z wózkami widłowymi. Aby pojazd po przebywaniu na mrozie mógł być wykorzystywany następnie w magazynie, niezbędne jest przewidzenie tzw. „strefy buforowej”. Pół godziny w pomieszczeniu ze stałą temperaturą 0ºC pozwoli odparować skroplonej wodzie, co nie dopuści do ponownego jej zamarznięcia, które jest potencjalnie niebezpieczne dla sprzętu.